Search This Blog

May 19, 2009

Selesema pada bayi...


Sudah beberapa hari si kecil Amni Humaira selesema, disusuli pula dengan batuk. Sudah berbotol-botol ubat saya bagi, tapi tak baik-baik jugak. Petua org lama pun dah saya ikut,tapi belum nampak hasilnya lagi. Selalunya saya sapu minyak pada ubun-ubunnya. Sebenarnya baru 2 minggu lepas dia baik dari selesema ni,tp dah berjangkit dari kakak2nya pulak. Saya teringat kata-kata seorang doktor. Katanya dia pun hairan kenapa bayi mudah terkena selesema,padahal bayi tersebut menyusu terus dari ibunya.Sepatutnya antibodi bayi itu sudah tentu akan jadi lebih kuat.Kalau difikirkan memang betul kata2 doktor itu.Apapun sebagai seorang ibu, apabila anak2 terkena sesuatu penyakit tidak kiralah w/pun yg ringan sahaja (yg berat apatah lagi), hati kita sudah risau.Betul tak?
Di sini ingin saya berkongsi beberapa petua tradisional dan juga moden yang pernah saya gunakan untuk anak-anak. Adakalanya menjadi dan adakalanya juga tidak. Yang penting kita boleh mencubanya terlebih dahulu.
@Ambil beberapa tangkai daun sirih, tekan dengan jari hingga mengeluarkan lendirnya. Kemudian sapukan pada batang hidung bayi. Cara ini akan melegakan selsema dan pernafasan menjadi mudah.
@Sapukan minyak pada ubun-ubun bayi ketika bayi hendak tidur. Anda juga boleh menggunakan kunyit hidup yang dipotong melintang untuk disapukan pada pangkal batang hidung bayi.
@Untuk batuk pula,bolehlah disapukan vicks yang khusus untuk bayi dan kanak-kanak pada tapak kaki, dada,belakang dan leher bayi selepas mandi dan sebelum tidur. Adalah lebih baik jika dipakaikan stokin selepas menyapu vicks tersebut.

Apapun diharap pengalaman saya ini dapat membantu rakan-rakan dan berkongsi pengalaman dengan saya. Sekiranya ada petua-petua lain bolehlah diketengahkan di sini.

No comments:

Post a Comment

a happy family....

a happy family....