Search This Blog

May 22, 2009

Panduan Hukum Anak
Panduan Keibubapaan dan didikan - Umum
Written by Ana Nasir
Wednesday, 08 April 2009 16:56
Memberi hukuman kepada anak apabila mereka melakukan kesalahan, memang perkara biasa. Masa kanak-kanak adalah masa paling penting dalam proses kehidupan manusia .Tempoh ini adalah tahap awal pertumbuhan seorang anak untuk menjadi manusia dewasa sama ada dia akan menjadi manusia berguna atau sebaliknya. Pelbagai cara dalam proses mendidik antaranya memberi nasihat, arahan, petunjuk, kelembutan, toleransi, penghargaan ataupun teladan. Tetapi jika tidak berjaya dilakukan,cara memberi hukuman boleh diterapkan. Menghukum anak bukan dengan memukulnya sahaja, tetapi hukuman boleh dijalankan dengan pelbagai cara. Adakalanya memberi hukuman dengan cara memukul tidak berkesan malah menimbulkan impak negatif.

Terdapat beberapa cara memberi hukuman sebagai pendidikan kepada anak yang boleh dijadikan panduan buat ibu bapa.

1. Pandangan mata yang sinis

-Pandangan mata ibu bapa yang memancarkan rasa cinta dan kasih sayang dapat menanam rasa cinta dalam diri anak. Begitu juga pandangan mata yang sinis dapat menimbulkan peringatan pada si anak dan membuatkan anak terdiam.

2. Keluarkan suara daripada tenggorok ( mendengus ) sebagai tanda tidak bersetuju dan peringatan untuk anak mengenai apa yang dilakukannya.

3. Puji orang lain di hadapan anak dengan memberikan rasa sangsi kepada si anak dan mendorongnya untuk menjadi sebagus yang dipuji.

4. Tunjukkan seolah-olah tidak peduli pada anak. Ini tindakan berlawanan daripada sikap memberi perhatian yang dapat menanam rasa cinta pada diri anak. Contohnya, jika anak melakukan kesalahan dan hendak diberi hukuman, apabila si anak mengajak berbicara, palingkan wajah sehingga si anak menyedari kesilapannya.

5. Haruslah dijelaskan kesalahannya dengan cepat dan tidak membiarkannya berterusan kerana ibu bapa berperanan sebagai pendidik.

6. Tidak memberi ganjaran wang, tidak mengajaknya melakukan aktiviti rekreasi atau tidak memberikan sesuatu yang digemarinya.

7. Memulas telinga. Sebagaimana yang pernah dilakukan Rasulullah SAW.

8. Memukul.

-Merupakan alternatif terakhir. Ia tidak harus dilakukan kecuali semata-mata untuk mendidik dan menghukum. Memukul anak dapat dilakukan jika cara yang lain tidak berfungsi dan si anak sudah mencapai umur kerana anak yang belum mumaiyiz tidak dapat membezakan yang benar dan yang salah. Bahkan ank-anak tidak menyedari kesalahannya dan merasakan apa yang dilakukan adalah betul.

Beberapa panduan untuk ibu bapa dalam mendidik anak-anak :

· Rasa selamat. Sayangi anak sepenuh hati akan memberi perasaan selamat pada anak dan membina emosi anak yang kental. Jika anak menunjukkan sikap tidak hormat, tegur dan beri penjelasan.

· Rasa dihargai. Sentiasa menghormati pandangan dan pendapat anak yang sedang membesar kerana mereka juga mempunyai perasaan serta keinginan untuk dihargai sebagai individu. Oleh itu, babitkan dirinya dalam perbualan seharian keluarga seawal usia satu tahun.

· Rasa penting. Kadang-kala ibu bapa ingin memberi sepenuh kasih saying menyebabkan anak dikongkong. Oleh itu, beri mereka peluang untuk memegang tanggungjawab. Latih anak melakukan beberapa tugas kecil dalam keluarga mereka supaya berasa dirinya penting.

· Jadikan waktu membesar menceriakan. Keluarga bahagia adalah keluarga yang ceria. Rumah tempat memupuk keceriaan, suasana riang dan membina kenangan manis.

· Hadiahkan mereka nilai murni. Menjadi lumrah kanak-kanak meminta sebarang benda yang mereka lihat di televisyen atau milik kawannya.

Oleh itu, latih anak menghargai setiap pemberian daripada rakan dan sanak-saudara. Ini akan menyemai nilai bertimbang rasa, kesyukuran, persahabatan dan hormat-menghormati pada jiwa anak.

References : Harian Metro- Famili- Rabu,18 Jun


No comments:

Post a Comment

a happy family....

a happy family....