Search This Blog

December 08, 2009

kerenah anak2..

Kenapa lah akhir2 ini anak2ku mula menunjukkan sikap kemalasannya untuk bersekolah?Yang sulung juga seakan-akan bosan ke sekolah,manakala yg kedua pula sudah mula buat perangai dan memberikan pelbagai alasan apabila tiba masa untuk ke kelas iqra'. Aku juga kadangkala hilang sabar dengan perangainya.

Yang sulung walaupun ketara kemalasannya itu,namun apabila dipujuk dan diingatkan kembali acara konvonya ataupun lebih dikenali dgn nama 'concert',dia akan segera bersemangat kembali.Mungkin juga kerana dia mengambil bahagian dalam concertnya itu dan mungkin juga dia teringat tentang baju kebayanya yg aku beli dan masih belum dipakainya itu. Baju itu dibeli khusus utk acaranya itu. Anak ini sudah menampakkan serba sedikit sifat kematangannya itu..

Yang kedua ini cukup payah dipujuk dan dimarahi. Dia lebih lembut hatinya tetapi 'tidak makan saman'. Selagi dia tidak dapat apa yang dihajatinya selagi itulah dia akan membuat perangai. Mungkin juga kerana dia masih kecil dan belum lagi mengerti apa-apa.

Yang ketiga juga mula menunjukkan sikapnya yang suka merajuk dan 'bebal'nya. Dia akan menjatuhkan dirinya dan menjerit jika sesiapa mengambil barang di tangannya. Risau betul dibuatnya dengan kerenah anak-anak. Ketiga-tiganya mempunyai perangai dan sikap yang tersendiri. Jadi terpulang kepada kita sebagai ibu dan bapa untuk mencorak dan melentur sikap mereka sepertimana yang kita ingini...

Ya Allah,bantulah aku untuk mendidik dan membimbing anak-anakku menuju jalan yang diredhai Mu...amin...

No comments:

Post a Comment

a happy family....

a happy family....