Search This Blog

June 16, 2009

hepi father's day backdated...

Hari Bapa menjelang lagi...kali ini rasanya meriah sedikit berbanding tahun2 lepas memandangkan anak2 sudah pandai mengucapkannya.Dan kali ini Huril 'ain Nazifa sendiri yang mengucapkan Selamat Hari Bapa kepada abahnya.Diajar pula kepada adiknya Ainul Shifa Najla.Ucapan itu mengikut pelat dan slanga mereka sendiri.

Anak-anak juga menyatakan niat untuk memberi hadiah kepada abah mereka.Mungkin si kakak mendengar dari 'teachers'nya di sekolah tentang hari istimewa untuk insan yang bergelar bapa ini.Dia sendiri yang mahu menulis ucapan di kertas pembalut hadiah berpandukan kata-kata dari saya.Rasa teruja dan bangga juga bila melihat anak sudah pandai menzahirkan perasaan yang lahir dari hati dengan kata-kata dan ucapan serta menzahirkannya pula dalam bentuk tulisan.

Harapan saya semoga dengan hadiah yang tidak seberapa itu (biarpun lucu) tetap mengundang rasa terharu di hati abah.Untuk pengetahuan abah, hadiah itu memang dipilih oleh anak-anak sendiri.

Berbalik kepada cerita hari bapa ini, ingin aku merakamkan ucapan keramat itu untuk abah tercinta iaitu Mia Abdullah B. Yaacob.Walaupun aku tahu tak mungkin abah akan melihat blog aku ini dan mendengar ucapan itu dr mulutku, namun aku ingin juga mengucapkannya dengan tulisan ku ini.Memang kita orang Melayu ini amat jarang sekali mengucapkan kata2 kasih sayang kepada orang tersayang seperti kedua ibu bapa kita.Tidak seperti budaya orang Inggeris yang menzahirkan kata2 tersebut secara bersahaja.Budaya kita di sini amat payah sekali untuk mengucapkannya mungkin disebabkan oleh budaya zaman datuk nenek kita dahulu.Pada zaman dahulu kata2 yang berupa kasih sayang itu dianggap seperti kata2 yang berunsur tidak baik dan tidak patut diucapkan.

Mujurlah zaman kita ini sambutan seperti hari ibu,hari bapa dan sebagainya (ada juga yang tidak sepatutnya disambut oleh orang Islam)dipopularkan kembali.Sekurang-kurangnya dapatlah orang Melayu seperti kita yang terlalu malu untuk mengucapkannya menjadi 'kurang malunya'.Walaupun tidak mampu untuk mengucapkan dengan kata-kata,namun mampu juga menzahirkannya melalui tulisan dan pemberian hadiah.Walaubagaimanapun, hadiah itu hanya salah satu dari pengukuhan kepada penghargaan itu.

Inilah yang cuba aku terapkan kepada anak2 yang semakin membesar ini.Harapanku supaya mereka boleh mengucapkannya dengan penuh keikhlasan dan kasih sayang.Namun bukanlah sewenang-wenangnya diucapkan kepada orang sembarangan.Penerangan harus diberikan kepada mereka dengan berhati-hati untuk mengelakkan kekeliruan.

Tidak lupa juga Selamat Hari Bapa kepada bapa mertua, bapa saudara,abang2 ku yg sudah menjadi bapa dan semuanya..Semoga peranan seorang bapa dapat diaplikasikan dengan sebaik-baiknya mengikut ajaran dan sunnah..Amin...

1 comment:

a happy family....

a happy family....