Search This Blog

February 08, 2010

PENJIMATAN ELEKTRIK

Semalam,aku ada terima mail yang berkisar tentang kos penggunaan elektrik bagi beberapa barang. Bila dibelek-belek dan dihitung2,walaupun kos yang tertera itu rendah,tetapi bila dicongak2 dalam sehari dan didarab pulak selama 30 hari,maka kosnya secara automatik kita dapati ber'baloi-baloi'. Di sini ada aku paparkan kos2 tersebut yang dikira selama 1 jam..

Untuk Semenanjung, tarif yang ditetapkan oleh TNB adalah puratanya 30 sen hingga 45 sen untuk kilowatt-hour (kWh),bergantung kepada penggunaan masing2. Lebih banyak yang kita guna,lebih tinggi nilainya.

Below is a short table of common electrical appliances, and a rough estimate on how much they cost to run for every hour.
(The cost may seem low, but remember, even using 3 sen/hour means that you will be paying about RM 20 a month if you leave it on for 24 hours a day!)


Appliance Estimated cost (sen/hour)

Fluorescent lights 1 sen
Wireless Router 1 sen
ASTRO decoder + dish 2 sen
Table Fan 2 sen
Incandescent lights 3 sen
Ceiling Fan 3 sen
Computer (laptop) 5 sen
CRT (‘normal’) TV (21 inch) 3 sen
LCD TV (32 inch) 7 sen
Computer (desktop) 9 sen
Plasma TV (42 inch) 10 sen
Washing Machine 15 sen
Vaccuum Cleaner 17 sen
Electrical Clothes Iron 33 sen
Electric Hot Plate 46 sen
Air Conditioning 46 sen
Electric Water Kettle 50 sen

(minta maaf,jadual barang elektrik dan kosnya tidak dapat diedit.)

Jadi sama2 lah kita hitung congak berapa kos yang kita gunakan untuk sehari dan untuk sebulan. Kadang2 walaupun kita tidak gunakan sesuatu barang elektrik itu,tetapi suisnya tidak ditutup,ia tetap dikira. Contohnya tv,komputer,laptop dan sebagainya. Sayang rasanya duit kita mengalir begitu sahaja tanpa menggunakannya. Semoga lepas ini sama-samalah kita berjimat dan belajar daripada artikel ini.

No comments:

Post a Comment

a happy family....

a happy family....